Thursday 4 April 2013

UJIAN HIDUP .


Assalamualaikum...

Haish! Dah lama tak bukak blog ni. Lama sangat.. Dalam jangka masa yang lama ni jugak, macam-macam benda berlaku dalam hidup aku.. Sesuatu yang aku tak pernah jangka akan berlaku. Betul lah. Qada' dan qadar Allah sangat surprise! Rasa cam mati hidup semula pun ada.. Lepas satu, satu masalah datang. Scene yang aku selalu tengok dalam drama tv.


" Dan sungguh, kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu dan akan kami uji perihal kamu "
- Surah Muhammad, ayat 31-


Allah nak uji aku. Dia nak tengok tahap kesabaran aku. Dia nak tengok kesabaran aku. Dia nak bagi pahala sabar dan redha kat aku. Dan maybe aku dah jauh dari Dia. Dia nak tarik aku dekat dengan Dia balik.. Perit, sakit hati, sedih, terluka- semua perasaan yang menyakitkan aku rasa.. Tapi, bersangka baik dengan Allah..Allah knows best .!


" Tidak ada musibah yang menimpa (seseorang) kecuali dengan izin Allah; nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hati nya dan Allah mengetahui segala sesuatu "
- Surah al Tagabun, ayat 11-


Bila diuji, baru mintak tolong. Mintak petunjuk dan hidayah dari Dia.. Baru berdoa beria-ria.. Baru tersedar kepentingan doa.. Malunya.. (T_T)

" Dan apabila hamba-hamba Ku bertanya kepada mu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat; Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada- Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi perintah- Ku dan beriman kepada-Ku agar mreka memperoleh kebenaran"
- Surah al Baqarah, ayat186-


Semoga ada hikmat yang besar disebalik ujian ini. :)




wassalam..



0 comments:

Post a Comment